לבוא לעולם עם מוח אחד

לבוא לעולם עם מוח אחד על כניסה להריון שמירה על ההריון לידה קלה גידול והנקה של התינוק.
מה היא שיטת מוח אחד
מוח אחד הינה שיטת טיפול ייחודית היעילה ועוזרת בקשיים פיזיים רגשיים ונפשיים. היא קשורה לרפואה המשלימה, המחברת בין גוף- ונפש

במוח אחד עובד המטפל דרך הגוף והשרירים. מנגנון משוב מהגוף דרך השריר בכדי לקרוא מה כתוב במוח- בתת מודע נותנים למטפל אפשרות לאתר את המצב הפיזי/רגשי של המטופל

דרך הגוף והשרירים נחשפים חסימות ואירועים טראומטיים שקרו בעבר ותבעו באדם דפוסי התנהגות ודרכי פעולה בזמן מתח. האירועים באים לביטוי בזמן לחץ קושי כעס ותקופות מתוחות

שתי דרכי פעולה עומדות בפני מוח האדם כאשר הוא נתון למהלך תגובה לקלט חושים

האחת: דרך פעולה המבוססת על דפוסי התנהגות מהעבר והשנייה: דרך פעולה המבוססת על בחירה מודעת. אדם הנמצא בשליטה ובמודעות יכול להפעיל את מערכת הבחירה ושיקול הדעת במצב בוא הוא נתון. בשונה ממנו אדם הנמצא במתח או בלחץ מפעיל את מערכת הדפוסים האינסטינקטיבית הקיימת במוחו. זהו המנגנון הישרדותי של האדם

בפני אדם המצוי במהלך תגובה לקלט חושים קיימות אם כן, שתי אפשרויות. האפשרות להגיב ממרכז הבחירה שבמוח הקדמי (ניאו קורטקס) או האפשרות להגיב מהמנגנון ההישרדותי. (מוח החיה- מוח אחורי). למערכת ההישרדות עדיפות בפעולה על פני המוח הקדמי במהירות התגובה ובהבאת האדם למצב של דריכות והכנה למצב "הלחם או ברח". היתרון בהפעלת מערכת זו הוא שהאדם במצב זה יגיב הכי מתאים בהתאם למצב הישרדותי. החיסרון בהפעלת מערכת זו הוא הוויתור על בחירה ומודעות בתגובה

למשל, אדם הולך ביער ובא מולו נמר מערכת ההישרדות שלו מכינה את גופו למאבק באופן המהיר היעיל והמוכר. בעזרת הורמונים המוזרמים מהמוח לגוף (הורמון חרדה) ומהגוף לדם (אדרנלין) בתהליך המוחי נוצרת השוואת דפוסי העבר זאת על מנת לאפשר תגובה יעילה שתביא להצלה. אם באותו מצב היה מפעיל האדם את מערכת הבחירה תגובתו תהייה איטית יותר וסכויי ההינצלות שלו נמוכים יותר

במקרה אחר, במצב בה עולה במשפחה נושא טעון רגשית. בפני האדם נוצרות אותן שתי אפשרויות תגובה, מהמערכת ההישרדותית או מהמערכת הבוחרת. אם במצב זה יפעיל האדם את המערכת ההישרדותית הוא יגיב על פי דפוסי התנהגות שלו מן העבר או מה שהוא קיבל בירושה מהוריו, כלומר, איך שהוא ראה שהגיבו בביתו במצבים דומים. לעומת זאת, במצב שהוא יפעיל את המערכת הבוחרת אשר במוח הקדמי יעמדו לפניו אפשרויות תגובה שונות מהן יבחר בדרך ההולמת בשיקול דעת מתוך בחירה אמיתית

דוגמה לכך פשוטה, יומיומית. כשילד או מבוגר שוברים כוס או שופכים חלב, ברוב המקרים נגיב לאירוע מתוך דפוסי ההתנהגות שלנו, אם כעסו עלינו גם נכעס אם נתנו מכה ניתן גם מכה וכו

על פי רוב נוטים בני האדם לפעול ממערכת ההישרדות, על פי דפוסי התנהגות מוכרים. כתוצאה מכך הם נכנסים למערכות תגובות קיצוניות ולא מתאימות המערימות עוד ועוד קשיים במצב נתון

שלבים בהריון ולידה על פי מוח אחד

תהליך הבאת ילד לעולם מורכב משלבים שונים

א. תקופת טרום ההיריון
ב. ההפרייה
ג. תקופת ההיריון
ד. לידה
ה. הנקה וטיפול בנולד
טרום הריון
כאשר בני זוג חיים זה עם זה באהבה והרמוניה, ומצליחים לגשר על מתחים שעולים בקשר הזוגי, נוצרת אווירה של הדדיות וזרימה בן בני הזוג. באווירה כזו גדל הסיכוי להיכנס להריון. לעומת זאת, יחסים זוגיים אשר יש בהם מתחים ואי הבנות עלול להיווצר קושי להיכנס להריון. חוסר הביטחון הקיים באווירה בין בני הזוג וכן המתח ביחסים בניהם מערימים קשיים על האפשרות להריון

חלק מהסיבות לבעיות בכניסה להריון הן רגשיות (עקרות רגשית) וחלק הן בעיות רפואיות אמיתיות. בשני המקרים אפשר להיעזר בשני המקרים, אבל, בבעיות רפואיות יש צורך גם בהתערבות הצד הרפואי

בעבודה בשיטת מוח אחד על מתחים שעולים ומקורם נפתחת הזדמנות להביא למודעות את מקור הקשיים ולשחררם. ישנו סיכוי גדול יותר כיוון שהזוג ימצא מענה לקושי בוא הוא נתון

תופעה מוכרת היא שנשים שמתקשות להיכנס להריון, אי ההצלחה גורם ללחצים בקשר הזוגי, תחושות כשלון עמוקות פורצות ותופסות מקום והתוצאה היא חסימות במערכת הפיזית שמונעות להיכנס להריון

מטופלת שהגיעה לטיפול מספרת על ניסיונותיה להיכנס להריון

במשך חמש שנים ניסיתי להיכנס להריון ושום דבר לא עזר. לא בצורה טבעית ואחר כך גם לא עם טיפול תרופתי של הורמונים להגברת הביוץ וגם לא הליכה לפסיכולוגית שתעזור לשחרר מתח. יש לציין שהלידה הקודמת הייתה מתוחה וארוכה והילד יצא בסוף בעזרת וואקום. באותה תקופה היו גם מתחים בבית ביני לבין בעלי בקשר למקום המגורים ותחושת השייכות למקום המגורים. במהלך הטיפול שחררתי מתח על נושאים רבים ובניהם המתח על הלידה הקודמת ועל המערכת הזוגית בבית, בזמן זה גם בעלי הלך לטיפול והמערכת הזוגית השתפרה פלאים. הגענו להחלטה משותפת לעזוב את המקום בו גרנו. ממש ישר אחרי ההחלטה לעזוב עוד בטרם עזבנו נכנסתי להריון ואפילו עם תאומים

הפרייה- יצירת הוולד
קשר פיזי בן איש לאשתו מבוסס על תקשורת ומביא לחיבור זוגי מושלם. וולד הנוצר באווירה של שלמות הוא בעל פוטנציאל רב לבריאות ולצמיחה

באיגרת הקודש של הרמב"ן (1194-1270) פרק שישי הוא כותב "שתראה בעצמך שאתה ראוי לשמש מיטתך, עשה שתהייה דעת אשתך מסכמת עם דעתך…" זוהי במילים אחרות תיאור של מצב הרמוני בקשר הפיזי והנפשי בן איש לאשתו. (חשוב להדגיש שהרמב"ן כתב איגרת זו לפני כשמונה מאות שנה. באיגרת הרמב"ן מדבר על הקודש במגע הפיזי ושהבעל חייב לרצות ולפייס את האישה ושהדבר ייעשה מרצון משותף ולא רק לספק את צרכיו

בשיטת מוח אחד עולה לא אחת אצל מטופלים מתח מזמן ההפרייה. מתח זה, יש לשער, נבע מחוסר הרמוניה בקשר הזוגי- הפיזי, או נגרם בשל אי הסכמות לקשר הפיזי. חוסר הרמוניה זו מלווה את האדם בתגובותיו ובמערכות הקשרים שהוא בונה וממחזר את אותו דפוס בחייו האינטימיים. שחרור מתח על מצב כזה מביא את האדם לפעולות מתוך בחירה

תקופת ההיריון
בזמן ההיריון העובר ניזון מאימו. כשהיא נעה הוא נע, כשהיא נחה הוא נח, כשהיא במצב מתח אף הוא יהיה בחוסר שקט. העובר חווה את חוסר השקט של אימו בעוצמה רבה. במצבי דאגה, פחד וחרדה אצל האימא היא משחררת הורמוני חרדה ואדרנלין שמגיעים לעובר ומכניסים אותו לחרדת יתר עצבנות וחוסר שקט מוחלט. זה כמובן משפיע על רוגע או חוסר רוגע של העובר ומשפיע על התפתחותו בבטן אימו.

בתהליך טיפולי במוח אחד אנו עובדים על נושא מסויים שמציק לאדם יורדים לגיל סיבה ומשחררים את הטראומה שהאדם חווה שם על מנת היום להגיע לבחירה מחודשת ולא על סמך התגובה שלו במצב אותה טראומה

במהלך טיפול עלה גיל סיבה שחזר על עצמו כמה וכמה פעמים בזמן חודש חמישי להריון בהקשרים שונים. המטופל בדק וברר אצל אימו מה קרה באותה תקופה ועלתה התמונה הבאה: לפניו היו לאימו שתי הפלות שקדמו להריון זה במהלך החודש החמישי להריון (שזה כבר סיבה טובה להיכנס למצח ולחץ) ובנוסף על זה התחיל דימום באותו זמן ובדמיונה היא כבר הייתה שוב בתהליך של הפלה. (יש לזכור שמתח כזה יכול לתפקד כ"נבואה שמגשימה את עצמה" ולגרום שוב להפלה נוספת. שחרור חוויה זו יביא לבחור לאפשרויות בחירה מחודשות לגבי חייו ולגבי יחסו להריונות של אשתו

הלידה
לידה היא מצב מורכב פיזית ועמוס מבחינה רגשית. הלידה מלווה בריכוז מאמץ גופני ונפשי כאחד. חלק מכאבי הלידה הינם פיזיים וחלק אחר נגרמים מתחושות מועצמות של פחד, פחד מכאב, פחד מכאב נוסף, פחד מהבלתי נודע שעלול לקרות לנולד ופחד מוות. אביא כאן סיפור של תלמידה שלומדת אצלי מוח אחד

סיפור הלידה שלי
"ההיכרות שלי עם מוח אחד החלה לפני כ-4 שנים , נעזרתי כמטופלת במגוון של בעיות (שגרתיות) הקשורות בעיקר לילדים מכיוון שראיתי תוצאות מדהימות ומיידיות החלטתי ללמוד בעצמי את שיטת הטיפול על מנת שאוכל לעזור לעצמי ולמשפחתי בעת הצורך הצטרפתי לקורס בהדרכתו של יוסי גולד, קורס מרתק מסתבר שכבר במהלך הקורס ניתן להפיק רווחים
אני הייתי בסופו של ההיריון החמישי שלי.2 מתוך ארבעת הלידות הקודמות היו קשות ו-2 לידות היו סבירות – בכל ארבעת הלידות נזקקתי לעזרת האפידורל
מלידות אלו זכורה לי היטב התחושה שליוותה כל ציר וציר – תחושה של חוסר שליטה,חוסר כוח , וחוסר מוכנות לקבל ציר נוסף.כמו מערבולת שנזרקים לתוכה ולא ניתן לעצור
תחושת מחנק חזקה ליוותה את הצירים וחוסר אונים.לא הועילו לי כל תרגולי הנשימות כאשר הגעתי לרגע האמת
בלידה זו דברים נראו אחרת – עם תחילת הצירים מייד התחלתי בביצוע התרגילים שאנו לומדים בקורס – תרגילים שמטרתם לאזן להרגיע ולהביא את עצמנו למקום של בחירה.עבדתי מתוך אינטואיציה, ללא מחשבה מסודרת מן הסתם,בכל שלב ושלב בחרתי את התרגיל שהתחשק לי והרגיש לי נכון לאותו הרגע.בשלב מסויים נעזרתי בדמיון מודרך – דמיינתי פתיחה וזרימה – ראיתי לנגד עיניי מקומות יפים טבע , פתיחה של נחל מתוך סלע וזרימתו אל הים.וכך קיבלתי כל ציר וציר בשמחה ורוגע
ובאמת מייד הרגשתי את ההבדל מלידות קודמות : תחושה של בהירות וצלילות מחשבה גם בזמן כאבים חזקים , במקום שהציר תפס אותי לא מוכנה – אני חיכיתי לציר הבא חזקה אך רגועה
כך חלף הזמן שאת רובו העברתי בבית.הגעתי לביה"ח ומתוך הרגל ביקשתי אפידורל – אך הלידה התקדמה במהירות ובעזרת עידוד המיילדת, שלא הפסיקה לומר לי – שיש לי שליטה מדהימה על הצירים – החלטתי לוותר על האפידורל
ב"ה הייתה לידה טובה ורגועה.ילדתי בת במשקל של כמעט 4.5 ק"ג.לידה טבעית לחלוטין.ב-ש-מ-ח-ה
שרה מירושלים

ולי יש עוד להוסיף שאנו לומדים ביום שני ביום שלישי שרה ילדה ובשיעור הבא ביום שני שלאחריו שהבת הייתה בת שישה ימים שרה באה איתה לשיעור וישבה ברוגע במשך כל השיעור

ההנקה
ושוב תלמידה אחרת בקורס אחר שבמקצועה היא יועצת הנקה שלחה לי את שלושת הסיפורים על נשים שהגיעו אליה לייעוץ. אני מביא את הסיפורים כפי שהיא כתבה אותם. סיפורים אלו ממחישים את העיקרון עליו מבוססת שיטת מוח אחד, שהוא מערכת התגובות האנושיות מונעת מחוויות טראומות וחסימות שחווינו בעברינו הרחוק, מילדותינו הצעירה ביותר

אמרה (חנה) לפניו

ריבונו של עולם כל מה שבראת באישה לא בראת דבר אחד לבטלה – עיניים לראות

ואוזניים לשמוע חוטם להריח , פה לדבר ידיים לעשות בהם בהן מלאכה, רגלים להלך בהן דדים להניק בהן, דדים אלו שנתת על ליבי, למה? לא להניק בהם? תן לי בן ואניק בהן. (תלמוד בבלי, מסכת ברכות, ל"א , ב')

מאז ומתמיד נחשבה ההנקה כמשהו טבעי, חלק פעיל בגוף שאת הידע להפעילו אוצרת כל אישה בקרבה

הרי מה הבעיה יש תינוק יש אמא יש חלב

ספרים רבים בהנקה מכירים ביכולת של 98% מהאמהות הבריאות להניק את ילדיהם עד גיל 2-3 אבל סביבנו נראה כי אמהות רבות כואבות סובלות ומתלבטות האם ביכולתם להניק את הרך הנולד, האם יש לי מספיק חלב? כוח

כשישבתי בקורס הנקה הבטתי סביבי, הצורך בתמיכה בהנקה הוא כה רב עד שמקצוע זה מתרחב ומתעצם וכמות הידע על מגוון הבעיות והפתרונות מתווסף בכל יום. מהר מאוד בעבודתי בשטח הבנתי דבר חשוב עוד יותר, הידע הטכני שבו עוסקים רבות בקורסי ההנקה באמת מתאים לאותם אחוזים שמתגלים בהם בעיות טכניות או רפואיות למינן השאר זקוקות למשהו אחר , לשחרר מחסומים פיזיים ומחשבתיים, לתמיכה למגע ולהבנה אמיתית וככה מצאתי את עצמי בלימודי מוח 1

"ידיים כואבות"

זמן קצר אחרי תחילת לימודי פגשתי אישה צעירה בשם לימור שסבלה מבעיה ייחודית, התינוקת בת כמה שבועות עלתה במשקל, נראה היה שהאימא לא פצועה אך הידיים שלה כואבות מאוד בכל הנקה. כאב בלתי נסבל. היא כבר ניסתה את כל התנוחות ואף אושפזה בבית חולים כדי לבדוק דלקות ביד כתוצאה מההנקה

כשהגעתי אליה עמדה הסבתא הגאה והחזיקה בתינוקת – הבת כבר לא יכלה להחזיקה כלל. ישבנו לדבר, ברור היה לי שהאם מניקה נכון ואין קשר בין החזקה ממושכת על הידיים לסוג כאלו של כאבים. דיברנו על הקשר שבין הגוף – לנפש שבין חוויות ילדות להשפעתם בבגרות כשלפתע במהלך השיחה אמרה הסבתא :"עכשיו אני מבינה" ואז סיפרה לנו שכשלימור הבכורה נולדה לפני כ 30- שנה היא נפלה לה יום אחד מהידיים. הפחד היה גדול, לימור נשארה להסתכלות בבית החולים" ואני" אמרה הסבתא ללימור הנדהמת "במשך כמה חודשים פחדתי להחזיק אותך, כשגדלת – התגברתי קצת ובלידת בני השני כבר הייתי בטיפול

כעת לימור הבינה את הסיבה לכאבים ביד שעברו "בירושה " מאמא. במקרה זה הסבתא גם ידעה לספק רעיונות כיצד להוריד את המתח מהידיים כפי שהיא בעצמה למדה לפני 30 שנה. והבעיה חלפה כעבור זמן קצר

"לנו אין חלב" או סוף מעשה במחשבה תחילה

אחד הדברים שמשתמשים בהם במוח 1 הוא חיפוש אחר הצהרות עליהם גדלנו בילדותינו. את חוה , אם צעירה בת 22 פגשתי שבועיים לאחר הלידה. חוה העידה על עצמה שהיא אישה בריאה, אוכלת בריא עוסקת בספורט, עברה הריון תקין לחלוטין ולידה תקינה ובכל זאת אין מספיק חלב והעלייה במשקל מדאיגה. הרופא מרים ידיים ובטיפת חלב ממליצים על תוספת מת"ל: . במהלך העבודה השתמשנו בטכניקת דמיון מודרך ואז אמרה חוה: "אני רואה את אמא שלי נאבקת בהנקה של אחי הקטן ואומרת ככה זה לנו אין מספיק חלב"

המחשבה הזאת פעלה על התת מודע של חוה שסירב לתת לגוף להוציא את כמות החלב שהוא יודע ליצר. בעזרת אותה טכניקה חוה הצליחה לדמיין את תינוקה יונק וגדל ושמן מהנקה בלבד וכמות החלב עלתה משמעותית. ובעיקר הביטחון בהנקה

מפלס המתח

את יעל פגשתי יומיים אחרי הלידה בבית החולים. היא בת 28 חכתה ארבע שנים להריון . ההיריון עבר בקושי רב, הלידה מלחמת התשה וכמובן (מילותיה של יעל) שאין לה חלב כלל

האדרנלין שהוא הורמון המתח , חרדה ודאגה הוא האנטי הפחות מוכר של הורמון יצירת החלב האוקסיטוצין (שאחראי לשחרור החלב) וכשהאם במתח זמן רב כל כך אז מה הפלא

בבית החולים אין זמן לקליניקה ארוכה ושקטה ולכן לימדתי את יעל טכניקת עזרה ראשונה כיצד לנשום נשימות ארוכות ומרגיעות, כיצד להרפות את הגוף, למצוא גם בהמולת המחלקה מקום רגוע להניק בו ובעיקר לא למדוד ולהישקל – פונקציות שמגדילות את הפחד והבהלה, אלא להרבות להחזיק את התינוק גוף אל גוף ללא מחיצה ליהנות מהפלא ולהאמין שאנו צינור של ה' והחלב.. כבר יבוא מאיליו

אלו סיפורים על קצה המזלג כיצד טכניקת העבודה של מוח1 יכולה להשתלב בהדרכת ההנקה, כי הנקה היא נושא מהותי – היא הרבה יותר מיכולת טכנית ליצר חלב או להצמיד תינוק בתנוחה הנכונה, זהו נושא מרכזי שמלווה את האישה באופנים שונים ובעצם מהווה נקודת מעבר מחייה כבת – מקבלת, לחייה כאם – נותנת וכל התכנים הנילוים מכך יכולים להשפיע

הדס אזולאי גביש- יועצת הנקה מוסמכת

054-7623842

סכום
חוויות ראשית החיים שלנו רשומות- חרוטות בגופינו ובנפשנו ומעצבות את חיינו הבחיריים והלא בחיריים

כל אדם חווה אירועים טראומטיים אשר בעבורו הו מכוננים בגלל עוצמתם או מכיוון שהוא תפס את האירועים כבעלי עוצמה (זכרו שככל שרמת האדרנלין בדם יותר גבוהה הזיכרון במערכת ההישרדות נצרב יותר חזק)

במצבים של קושי או תחושה של סכנה, במצבים של מעצורים בהתקדמות, פחדים או תחושות של חוסר אונים חוזר האדם אל דפוסי העבר שנצרבו במוחו

מודעות לדפוסי העבר וטיפול בהם הם המפתח החשוב לשינוי היום

בהצלחה למתקנים ומשנים

יוסי גולד

מטפל מוסמך בשיטת מוח אחד

050-5452628

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.